1.1 Pengertian
Drama inggih ipun susastra sane marupa sasolahan, tingkah laku ngundukang
pratingkah manusa, tur nganggen basa anggena matutur-tuturan. Drama Bali inggih
ipun drama sane nganggen basa Bali, anggena nekedang reraosan. Drama mateges
lelampahan, paigelan, sandiwara. Drama Bali wenten 2 soroh, inggih punika:
1.1.1 Drama Bali Tradisional
Drama puniki taler kaparinama drama Bali klasik marupa soroh drama
(lelampahan) sane nyatuang indik satua puri (istana), aab gumine sane ilu, tur
nganggen gong, gagendingan, miwah busana Bali (kamben, udeng, keris, senteng,
saput, msl).
Ciri (cihna) lelampahan drama Bali purwa puniki :
a. Lelintihan
satuane nenten nganggen sesuratan (naskah drama)
b. Nenten
wenten sutradara,
c. Nganggen
gamelan (gong, angklung( anggena ngrameang lelintihan lelampahan,
d. Madasar
antuk igel-igelan (tanjek gong),
e. Madgaing
gagendingan (tembang),
f. Nganggen
rangki, stromking ring kalangane,
g. Unteng satuane nyatuang soroh puri (istana),
wayang, babad, parwa, msl,
h. Nganggen
sarana topeng miwah busana Bali,
i.
Ang pragina dados mareraosan ring para penonton (sang
ngaksi).
Conto :
1.
Arja : a.
Arja Pakangraras
b. Arja Cupak Grantang
c. Arja Pajang-Mataram
2.
Gambuh: a. Gambuh
Raja Lasem,
b. Gambuh Dalem Bungkut,
c. Gambuh Dalem Dimade
3.
Wayang Wong:
a. Ghatotkasa Sraya,
b. Prabu Salya,
c. Sang Prabu Parikesit
4.
Prembon: a.
Prembon Mayadanawa
b. Prembon Utusan Patih Ularan
c. Prembon Puputan Badung
5.
Sendratari:
a. Ramayana
b. Kresna Duta
c. Wirata Parwa
Di Bali soroh arja, gambuh, prembon akehan masesolahan nganggen topeng.
Soroh topeng Bali punika wenten 3 soroh, sekadi :
a.
Topeng Panca
Sekaa igel sane madue pragina wantah lalima nanging
mangkin sampun wenten topeng Sapta sane pragina pepitu. Upama : Topeng ring
Batuan, Blahbatuh, Singapadu, msl.
b.
Topeng Pajegan
Topeng sane pidagingane nyaritayang indik sejarah
topeng ring Bali. Topeng puniki nyaritayang indik agama. Upami : Topeng
Sidakarya, Topeng Wali.
c.
Topeng Prembon
Prembon utawi drama tari topeng puniki taler
kaparinama arja. Arja embas warsa 1940 ring Badung karintis olih wayan Geria
sareng I Made Kredek. Praginane : Dalem, Galuh, MAntri, Desak, Penasar (Punta
Kertala, msl).
1.1.2 Darma Bali Modern
Drama Bali Modern (anyar) utawi sandiwara marupa soroh drama (lelampahan)
sane nyatuang indik idep sane mangkin. Idepe kadi mangkin puniki wenten sane
masesolahan indik sakancan ring jeroan kulawarga banjar, masyarakat, miwah
indik KUD, transmigrasi, keluarga berencana (KB) utawi anak matungkasan miwah,
mademenan (cinta kasih). Drama Bali modern puniki matiosan (mabinaan) pesan
ring drama Bali tradisional (klasik). Binan Drama Bali tradisional sareng drama
Bali Anyar (modern) makeh pesan.
Cihne (ciri) drama Bali modern puniki inggih ipun :
a.
Lelintihan satuane nganggen naskah (sesuratan, sewala
patra)
b.
Nganggen sutradara
c.
Nenten nganggen gamelan, nanging nganggen iringan musik
(instrumentalia)
d.
Tetindakane madasar sakadi polahe sujati (kenyataan),
nenten madasar tanjek gong
e.
Nganggen tutur (dialog) sakadi anak mareraosan ring
polahe sujati (kenyataan)
f.
Nganggen dekor (papayasan panggung manut kadi sekala)
(realistis) utawi caciren (absurd)
g.
Nganggen lampu mawarna warni (tata sinar)
h.
Unteng satuane nyatuang soroh idepe sakadi mangkin
(sedih, liang, makasih-kasihan)
i.
Nganggen busana sekadi sakala (realitas)
j.
Sang pragina kaparinama : peran tokoh, pemain tur tan
dados mangraos ring para panonton (sang ngaksi)
Ring Bali perkumpulan drama Bali modern kaparinama teater. Utawi sanggar.
Soroh teater sane wenten, inggih ipun :
1.
Magenah ring Singaraja
- Sanggar Bahtera
- Sanggar Bukit Manis
- Sanggar Citra
- Sanggar Bale Agung
- Sanggar Embun pagi
- Sanggar Bale Bengong
2.
Magenah ring Badung
- Sanggat Putih
- Sanggar Nyuh Gading
- Sanggar Minum Kopi
- Sanggar Kukuruyuk
- Teater Mini Badung
3.
Magenah Ring Gianyar
- Sanggar Malini
Conto karya Drama
bali Modern :
1.
Gede Dharma : a.
Kobaran Apine
b. Aduh Dewa Ratu
c. Ki Bayan Suling
2.
Ketut Aryana : Nang
Kepod
3.
Putu arya Semadi : Palakarma
Wenten malih soroh drama gong sane marupa drama Bali Tradisional (kasik)
nanging madaging tur nganggen sarana modern. Drama gong puniki kasub pesan ring
Bali duk warsa 1960 awinan, TVRI, miwah ring genahe lianan.
Upama
: Drama gong sanggalangit (Buleleng)
Drama gong Banyuning (Buleleng)
Drama gong Bhara Kartika Budaya (Badung)
Drama Gong Abianbase (Gianyar)
1.2 Srana Sane Ngwangun Drama
Soroh srana ngwangun drama mangda prasida masesolahan becik, inggih ipun
:
1.2.1 Sutradara
Sutradara dados marupa panguruk, pelatih, pacang ngrerehang satua, pemain
(pragina), miwah nglatih, nyantos prasida mlelampahan tur nentuang akuda pacang
polih jinah upah-upahne punika.
1.2.2 Pemain (Pragina)
Pragina utawi pemain drama puniki wenten 3 soroh, tur nyihnayang watak,
agem, solah.
1)
Pemain Inti : pemain sane pinih penting pesan sane
nentuang lelintihan satuane.
2)
Pemain Utama : pemain sane penting pesan nanging marupa
musuh saking pemain inti, yening wenten pasiatan, raraosan
3)
Pemain pelengkap utawi pendukung: pemain sane marupa
nglengkapin, ngrentebin, nyarengin pemargin satua
1.2.3 Satua (Naskah Satua)
Satua patut pesan becik mangda sang nyingak (penonton) kengin nonton
nyantos puput. Antuk punika satuane mangda nganutin:
1)
Lelintihan satua sane becik upami : madaging pangawit
satua, pasiatan puncak satua (klimas) pamuput satua
2)
Madaging unteng satua, upami: wenten pabesen sane
pacang katekedang ring masyarakat utawi sang nyingak (penonton)
3)
Madue pemain (pragina) sane ngungguhang agem, watak,
solah miwah pratingkah sane patut (cocok)
1.2.4 Genah (Bloking)
Yening sampun masesolahan, sang pragina mangda prasida ngatur genahne
ngadeg, genahne mlinggih. Ring base Indonesia indik puniki kaparinama
panempatan pemain (bloking). Sang pemain mangda ngatur genah mlelampahan mangda
becik kacingak ri kala masesolahan drama.
1.2.5 Panggung
Genah masesolahan punika patut pesan kaprehatiang. Masesolahan ring Bale
Banjar, ring alun-alun, ring gedung bioskop miwah ring radio (RRI) utawi ring
Teve (TVRI) Malian-lianan pesan. Panggung genah masesolahan patut pesan
karunguang, mangda cocok pepayasanipune (Dekorasi).
1.2.6 Sang Nyingak (Penonton)
Sane nyingak (penonton) patut pesan kaprehatiang, mangda sesolahan
dramane lantur pamargine. Antuk punika indik reraosan (dialog) unteng satua,
patut pesan wenten kacocokan ring para penonton miwah sane masesolahan.
1.2.7 Tata Suara
Tata suara sane marupa srana anggena mareraosan, sakadi mikropon miwah
tutur reraosan mangda kapireng olih sang nyingak patut pesan karunguang.
Iringan gong utawi musik mangda patut karunguang tur adung (cocok).
1.2.8 Tata Lampu
Mangda pamargin sesolahan dramane punika becik tur nglanggenin patut
pesan indik tata sinar karunguang.
1.2.9 Pepayasan Panggung (Dekorasi)
Panggunge mangda kapayasin nganutin isian satua.
1.3 Latihan
Mangda lelampahan sesolahan dramane becik patut pesan wenten
latihan-latihan. Latihan punika dados marupa:
a.
Latihan nrawang (latihan imajinasi)
b.
Latihan mandingang (latihan asosiasi)
c.
Latihan masolah (latihan berpose/berakting)
d.
Latihan magenah (bloking/penempatan ruangan)
e.
Latihan tindak (latihan merespon)
Indayang mangkin makarya sesolahan nganutin latihan-latihane sakadi manut
ring baduur. Wus punika lantas latih sesolahan dramane ring sor puniki :
1.3.1 Tehnik Latihan
Mangda beik lelampahane patut pesan wenten penyusunan latihan, minakadi:
ngungguhang genah latihan, dina napi latihan, mangda sami pemain (pragina)
rauh, mangda kaperluan sami sane pacang mange sampun kawentenang miwah ngraosang
parindikan satuane (naskah) sane pacang kalampahang.
Antuk punika patut pesan wenten latihan sane nganutin kadi puniki.
a.
Latihan I :
-
Latihan ngwacen satua (naskah) mangda para pemain
(pragina) uning indik tokoh sane pacang kaigelang (kasolahang)
-
Mangda para pemain uning ring lelintihan satua dramane
punika
-
Latihan ngwacen ring tengahing ati miwah ngwacen anggen
suara keras
b.
Latihan II :
-
Latihan ngwacen nganutin watak solah, sang masolah.
Upami
: mangraos nganutin panes (tekanan) mangraos nganutin solah/unduk gedeg galak,
sedih, bangras msl. mangraos nganutin tabuh (logat) sane patut.
-
Latihan ngwacen miwah mangraos mangda cocok sekadi
sadina nanging marupa madrama-drama
c.
Latihan III
-
Latihan mangraos lancer, becik, miwah anut sahaning
drama
d.
Latihan IV
-
Latihan mangraos nanging madaging gerak-gerik
(tindakan). Bacane during ngafalang bacaan
e.
Latihan V
-
Latihan mangraos nanging nenten nganggen nanskah
(ngafalang satua)
-
Latihan nganggen gerak-gerik, nganutin satua (naskah)
drama
-
Latihan malinggih utawi ngatur genah kalangan
(penempatan posisi ruangan)
f.
Latihan VI
-
Latihan nganggen busana kadi mungguh ring satua
(naskah) upami: general repetisi
-
Wus puniki raris masesolahan ring tengahing panggung
(bale banjar, miwah kalangane lian)
g.
Masolahan miwah malelampahan drama
Tidak ada komentar:
Posting Komentar