BALI WISATA BUDAYA KAPIKUKUHANG ATUK
TRI HITA KARANA
Para Darsika miwah uleman sane
wangiang titiang,
Taler para Ida dane utawi semton
pamilet sane sihin titiang,
Om Swastyastu,
Angayubagia uningayang titiang majeng ring Ida
Sang Hyang Widhi Wasa, saantukan wantah sangkaning asung kertha wara nugraha
Ida, mawinan iraga prasida kacunduk masadu arep sakadi mangkin ring galahe sane
becik puniki. Ampure ping banget lungsurin titiang ring Ida dane sinamian
riantuk tambet titiange kalintang, nanging purun nglangkungin linggih Ida dane
pacang maatur-atur samatra nganinin Indik ” Bali Wisata Budaya Kapikukuhang
atuk Tri Hita Karana”.
Ida-dane Pamiarsa sane kasumayang titiang,
Ida dane sareng sami sayukti pisan sekadi
mangkin, sami sampun uning rumasa ring kawentenan kauripane pamekas iriki ring
Bali sayan sukerta, sangkaning pidabdab duene sareng sami sane marupa
wewangunan sekala molihing don. Inggih punika kasidan mapikolih. Mungguing bhoga,
upabhoga, lan paribhoga sami sampun sapatuta. Sarana makadi
margi, listrik genah malajah marupa sekolah, pasar, bale banjar, miwah sane
lienan sampun wenten kadi babuatane. Punika sami silih sinunggil sangkaning
panglimbak wisata budaya sane mapikolih. Lian ring punika, taler mapikolih ring
utsaha nyujur karahayuan jagat. Satata ngulati, ngastiti mangdawaras, seger
pinaka bekel nglaksanayang swadarmane, ngulati nitenin mangda briak-briuk
makrama.
Sakadi sane ketah kauningin, kantos mangkin Pulau
Bali kantun kaangken pinaka “Pulau Seni Budaya, Pulau Dewata, Pulau Kahyangan,
Pulau Seribu Pura miwah Pulau Sorga utawi The Last Paradise”. Sajaba punika
Bali kabaos pinaka daerah tatujon wisata Indonesia Bagian Tengah. Sajeroning
nitenin linggihe pinaka daerah tatujon wisata, Bali ngemanggehang Pariwisata
Budaya pinaka daya tarik wisatawane sane pinih utama. Duaning asapunika, budaya
Baline patut kaupapira mangda prasida ajeg, kukuh miwah lestari. Yening budaya
Bali ne sampun rered utawi runtuh, pariwisata Baline pacang taler sayan rered
tur padem, mawinan pawangunan ring Bali nenten pacang prasida mamargi antar.
Sane mangkin, ngiring baosang, asapunapi tata
carane mangda budaya Bali ne prasida ajeg kantos kapungkur wekas? Para jana
Bali ne saking dumun sampun kaloktah pinaka masyarakat gotong royong,
nginggilang rasa sagilik-saguluk salunglung sabayantaka sarpanaya utawi
ngelarang kesatuan miwah persatuan mangda prasida ngemolihang kasukertan. Dasar
kahuripan puniki raris kemargiang antuk:
1.
Mikukuhang tur ngrajegang Sang Hyang Agama Puniki manut ring pengamalan Sila
Ketuhanan Yang Maha Esa
2.
Nginggilang tata prawertining Maagama Hindu Tegesnyane ring ngelimbakang seni
budaya Bali patut kadasarin antuk sasunduk miwah tata sulur agama.
3.
Ngrajegang Tata sukertaning desa saha pawongannyane sekala lan niskala. Puniki
mepiteges mangda sareng sami mamiara tata sukerta utawi keamanan desa antuk
ngemargiang daging awig-awig Desa Pakraman sekala miwah niskala.
4. Nincapang
Pangweruh, Kasusilan, miwah Pangupajiwa.Tegesnyane nenten surud-surud
melajahang rage, nelebang daging sastra agama miwah teknologi maka bekel
kahuripan anggen ngerereh pangupajiwa.
Ida-dane, sane wangiang titiang,
Ritatkala nglimbakang wewangunan pariwisata
punika manut dudonan pangrencana, mangda kapikukuhan antuk Tri Hita Karana
: tetiga pidabdab sane prasida ngametuang tatiga karahayuan jagat, inggih
punika : Parahyangan, Pawongan, lan Palemahan. Parhyangan
punika genah suci umat Hindu mangda janten-janten kasuciang olih pngepon
pariwisatane, nenten cemer tur nenten sayan rusak. Pawongan, wong Bali sane
neunang tur ngraksa pariwisata mangda sareng ngawerdiang, sareng midabdab
sahanan genah utawi tetujon wisatene mangda asri pamekas taler ring budaya
Baline. Indik palemahan, janten wenten karang suwung, karang palemahan sane
katandurin antuk wit-wit taru sane mapikenoh sajeroning kahuripan. Mangda
nenten sami kagentosin antuk wewangunan beton, hotel, cottage, saha pirantin
ipun. Wewangunan kasidan magda kaanutang ring sejeroning pidabdab lan
pangrencana sane sampun kasungkemin olih para jana Baline, sajeroning peraturan
daerah lan awig-awig desa adat.
Nyarca indik pidabdab, pikeneh lan puaran wewangunan parwisata : tetojon lan genah wisata ring Bali wiakti makueh pisan babutan lanparantinyane. Sakewaten titiang nguningayang I wawu wantah akidik pinaka jalaran anggen pinget gumantingulati pamargi sane becik taler anggen pidabdab, anggen nincapang wewangunan pariwisata, kebudayaan lan kesenian Baline kapungkur wekas sayan becik. Mogi-mogi rasabakti, sutindih paramabela ring wangsa, desa lan negara sayan-sayan nincap
Nyarca indik pidabdab, pikeneh lan puaran wewangunan parwisata : tetojon lan genah wisata ring Bali wiakti makueh pisan babutan lanparantinyane. Sakewaten titiang nguningayang I wawu wantah akidik pinaka jalaran anggen pinget gumantingulati pamargi sane becik taler anggen pidabdab, anggen nincapang wewangunan pariwisata, kebudayaan lan kesenian Baline kapungkur wekas sayan becik. Mogi-mogi rasabakti, sutindih paramabela ring wangsa, desa lan negara sayan-sayan nincap
Sajaba punika, utsaha ngajegang seni miwah budaya
Bali ketah kadasarin antuk dasar panglimbakan pawangunan adat Bali ne, warisan
leluhur sane pinih utama sane kawastanin ajahan “Tri Hita Karana” minakadi
Parahyangan, Pawongan,miwah Palemahan.
1. Parahyangan, meteges ngutamayang pawangunan
sekala niskala taler nangun “hubungan” sane harmonis, medasar antuk manah suci
majeng ring Ida Sag Hyang Widhi Wasa. Conto nyane inggih punika, melajahang
rage, rajin metirtha yatra, mecikang genah-genah suci/Pura. Mangda polih
pasuecan ring Ida Hyang Parama Kawi.
2. Pawongan, mateges nglimbakang tatakramaning
kahuripan kemanusan minakadi ngwangun, ngelaksanayang sekancan parilaksana sane
becik majeng ring semeton manusa sami. Puniki dasar nyane wantah Tri Kaya
Parisudha, Kayika, Wacika, Manacika Parisudha. Berfikir, Berkata dan berbuat
yang baik.
3. Palemahan, tegesnyane, mautsaha mamiara alam
lingkungan gumanti prasida ngemolihang kahuripan sane trepti miwah kerta
raharja. Sekadi ngelaksanayang upacara Tumpek Bubuh/Wariga, nanem pohon
penghijauan, nanem mangrove, miwah sane tiosan.
Ida dane miwah semeton sami sane banget
mustikayang titiang,
Kadi asapunika titiang prasida maatur-atur ring
galahe sane becik puniki. Matur suksme banget antuk uratian Ida-dane sinamian.
Menawi ta wenten iwang atur titian ten manut ring arsan Idadane, lugrayang
titiang ngelungsur geng rena pengampura. Pinaka pamuput atur, sineb titiang
antuk Parama Shanti,
OM Shanti Shanti Shanti OM.
(2)
“Desa Pakraman Pinaka Sengker Ngawetuang Baline Ajeg”.
Om Swastyastu
Maka purwakaning atur titiang, pinih ajeng mantuka ring ida dane sareng
sami, mustikanyane pisan Angga Juri sane kusumayang titiang. Maduluran
antuk manah lascarya, lugrayang titiang ngaturang puja pangastuti ring
Ida Hyang Parama Kawi, riantukan sangkaning asung kertha wara nugrahan
Ida, titiang asapunika taler ida dane sareng sami, sida kasidan mapupul
iriki, gumantin ipun ngamiletin pamargi pacentokan pidarta basa Bali,
mapaiketan ring pekan seni remaja Kabupaten Badung warsane mangkin.
Dumadak wekasan pamargi asapuniki sayan limbak kawentenannyane wastu
sida ngawetuang jagat Baline ajeg.
Ida dane sareng sami mustikan nyane para pamilet sane wangiang titiang,
ring galah sane becik puniki atur pidartan titiang mamurda “Desa Pakraman Pinaka Sengker Ngawetuang Baline Ajeg”.
Ida dane sareng sami
Bali sampun kasub kawentenannyane ring dura nagara, sane sering kabaosang “Paradise Island” taler wenten sane maosang Bali punika “Morning Of The Word”. Bali kabaosang sekadi asapunika riantukan kaasrian lan kaluihan Adat lan Budayannyane sane ngangobin tur ngulangunin.
Midartayang
indik ajeg Bali, punika merupa pabuat sane dahat mautama pisan.
Riantukan pawangun jagat Baline kapungkur wekas, tan lempas ring
swadharma sane mapiranti antuk pikukuh Tri Hita Karana, sane
kajiwa-pramanin antuk sastra agama Hindu. Puniki sida werdi tur limbak,
majanten sangkaning kawentenan adat lan budaya Baline sane mentik ring
Desa-desa Pakramane.
Tri Hita Karana inggih punika marupa serana nyujur karahayuan urip, sanatana dharma,
wastu sida moksatam jagad hita, malarapan antuk subhakti ring Ida Hyang
Parama Kawi, paras paros ring sesamen manusa miwah tresna asih ring
sarwa mauripe. Sami puniki mangda kadasarin antuk Tri Kaya Parisuda,
saha kaetang maduluran antuk Catur Marga. Duaning asapunika, sandang
pisan telebang anggen geguat lan sepat siku-siku pamatut nitenin urip
maka krama Bali, bilih-bilih ring panglimbak aab jagate mangkin, yan
irgamayang titiang, tan bina luir segara tan patepi, capuh awor tan
pawates.
Agama Hindu, Adat lan Budaya Bali, punika sampun majanten madue
paiketan. Kabaosang sakadi asapunika riantukan tatwa-tatwa Agama Hindu
sane marupa pupulan tatwa luhur lan suci, punika sane ngurip, sane
kaanggen sepat siku-siku ritatkala malaksana olih para karma Baline.
Tata cara sane kadasarin antuk tatwa Agama Hindu, sane kalaksanayang
punika kabaosang Adat Bali. Selantur nyane, Adat punika limbak ring
soang-soang Desa Pakraman, sane masikian sareng seni Budaya Bali sane
ngawetuang Desa Mawa Cara. Cutetnyane, Agama Hindu , Adat lan Budaya
Bali punika tan dados pasah utawi palas. Napi mawian? Riantukan maka
sami punika patut masikian mangda prasida mamargi antar. Agama Hindu
sane ngurip Adat lan Budaya Bali sane nglimbak ring soang-soang Desa
Pakraman pinaka sengker sane patut kaupapira kalestarian nyane. Desa
pakraman inggih punika pupulan krama sane madue hukum adat
ring Bali nganutin tatwa Agama Hindu, sane mapaiketan ring Kahyangan
Tiga. Swadharmaning soang-soang Desa Pakraman sane wenten ring Bali
inggih punika :
1. Ngaryanang awig-awig
2. Mikukuhin dharmaning agama
3. Nglimbakang budaya Bali kadasarin antuk paras-paros, saglilik-sagluluk, salunglung-sabayantaka.
4. Sareng
– sareng ngalaksanayang pawangunan mangda sida jagat Baline landuh,
gemah ripah loh jinawi, tata tentrem kerta raharja sakala-niskala, sane
kabasos moksatam jagat hita ya ca iti dharma.
Yening
maka sami punika rered tur padem, sinah pawangunan Bali puniki nenten
prasida mamargi antar. Napi malih ring pungkuran puniki wenten
makudang-kudang wicara nibenin adat lan budaya druene, minakadi biuta
sane kawetuang olih krama Desa ngenenin indik wewidangan, taler pamargi
budaya asing sane tan nganutin tata titi sane wenten ring Bali. Punika
wiakti banget ngawetuang pikobet, nanging punika marupa pakibeh jagat,
iraga patut yatna-yatna ring kawentenan.
Pamekas iraga sareng sami mangkin mangda sida ngayunin malarapan antuk
mulat sarira. Iraga sareng sami maka pawaris, sakadi mangkine kabaos putra bangsa, mangda
yukti-yukti nyejerang rasa sutindih ring gumi, setata misinggihang
dharmaning agama lan dharmaning Negara, sane gumanti kasungkemin tur
kasinggihang ring jagate.
Ida Dane Sareng Sami
Ngajegang jagat Bali puniki, marupa kapatutan iraga sareng sami, maka
pratisentana sane embas ring Bali, sane gumanti patut ngertiang warisan
leluhur, mapiranti antuk mingsinggihang swadharmaning bela nagara. Yan
saihang ring kawentenane riin, para leluhur matoh pati melanin gumi,
riantukan kabanda antuk bromo corah, setata pangusak-asik, marikosa,
mamati-mati wong tan padosa, sane dados meseh dahat madurgama. Sane
mangkin meseh asapunika tan wentenmalih. Nanging panglalah budaya dura
negarane patut waspadain, mangda tan ngarubeda, riantukan puniki sida
ngawetuang jagat Baline rusak. Adat budaya lan sastra agamane anggen
panegulan nekekang kaajegan jagat Baline sane sampun kaloktah rauh ka
jaba negara. Yan punika sida kaulati sareng sami, sinah jagat Bali
landuh, gemah ripah loh jinawi, tata tentrem kerta raharja
sakala-niskala, sane kabasos moksatam jagat hita ya ca iti dharma.
Ida dane sareng sami
Yan cuteteng titiang daging pidarta puniki,
1. Ajeg
Bali inggih punika sahanan prawertine sane sida ngalanggengang indik
tetamian para leluhure nguni,makadi adat, budaya lan agama.
2. Sane
patut ngajegang jagat Bali puniki nentenja tios wantah iraga sareng
sami pamekas nyane pratisentanan Baline tur sang sapa sira ugi sane urip
kamertain antuk sari-sarining bhoga jagat baline, kamanggala antuk sang
mawa rat,masarana antuk kayun lascarya tan paleteh.
3. Dasar ajeg Bali inggih punika Tri Hita Karana, sane kauripin antuk sastra agama Hindu.
4. Desa
pakraman wantah marupa genah miara sahanan pangwerdian adat lan budaya
Baline, pinaka sengker sane patut kaupapira kalestarian nyane.
Ida dane sarengsami sane kusumayang titiang
Wantah asapunika mungguing atur pidartan titiang, mogi-mogi wenten
pikenoh ipun. Tios ring punika, titian tan lali ngalungsur agung rena
pangampura, manawi wenten kirang-kirang ipun. Maka pamuput atur, titiang
ngaturang parama santhi
Om Santih Santih Santih Om
(3)
“Nelebang Daging Sastra Anggen Ngaruruh Widya Guna”.
Om Swastyastu
Maka Murdhaning atur, pinih ajeng mantuka ring ida dane sareng sami,
mustikanyane pisan Angga Juri sane kusumayang titiang. Sadurung titiang
matur, lugrayang titiang ngaturang rasa angayu bagia mantuka ring Ida
Hyang Parama Kawi, riantukan sangkaning asung kertha wara nugrahan Ida,
titiang prasida sadu ajeng ring ida dane sareng sami, gumantin ipun
ngamiletin pamargi pacentokan Dharma Wacana, sane mapaiketan ring “Hari Pendidikan Nasional”
warsane mangkin. Dumadak wekasan pamargi asapuniki sayan limbak
kawentenannyane wastu sida pawangunan jagat Baline puniki mamargi antar.
Ida dane sareng sami mustikan nyane para pamilet sane wangiang titiang,
mungguing darma wacana sane pacang atur uningayang titiang mamurda “Nelebang Daging Sastra Anggen Ngaruruh Widya Guna”.
Ida dane sareng sami
Nelebang
daging sastra, punika merupa pabuat sane dahat mautama pisan. Riantukan
pawangun jagat Baline kapungkur wekas, tan lempas ring swadharma sane
kajiwa-pramanin antuk sastra agama Hindu. Puniki sida werdi tur limbak,
majanten sangkaning kawentenan para janane, pamekas nyane para yoana
utawi sisya sane makayunan nelebang sahananing daging sastra utawi
cakepan-cakepan. Kabaosang sakadi asapunika, riantukan punika tan bina
luir suluh sane nyuluhin awidya ring angga sarirane, mangda sida
nyihnayang widya sastra, maka wiweka nimbangin iwang kalawan patute
punika. Yan tan pasastra, nirdon urip ring jagate. Ring niti sastra
kabaos sakadi asapuniki :
Heman I sang mamukti dumadi, tika tan hana guna,
Yowana, rupawan, kula, wisala, tika pada hana,
Den Ika tan pasastra, tanateja wadana makucem,
Lwir sekar ing sami abang murub, tan hana wangin ika.
Teges ipun :
Kaon pisan manresti dados manusa, sane asapunika tan maguna,
Anom, bagus, wangsa luih, siteng, punika sami kadruenang,
Yan tan madasar sastra ( kaduegan) romane ucem tan pacaya
Tan bina kadi bunga barak ngendih, nanging tan mabo miyik.
Iraga
sareng sami, punika anggen pratiwimba, nampa kauripane mangda sida
plapan, sampunang nega-nenga malajahin sastra, yan sakadi mamargine
mangda sida rauh ka tanggu. Yan sampun ngamolihang kaweruhan, punika
kaanggen pasupati ring sajeroning kauripan, anggen nyanggra pawangunan
jagate, pamekas ring Bali,wastu sida ajeg, duaning punika marupa
kapatutan iraga maprawerti, maka panrestian jadma Bali luih guna.
Masa muda adalah masa belajar ,
asapunika ketah mangkine, puniki masuksama iraga sareng sami para
anom-anome, mangda teleb ngulati kaweruhan. Mapan urip masarira manusa
tan bina luir patapan ambengane, ring sajeroning urip wimuda kadi
mangkine, kabaos mengpeng tajep, mangan ngidepang widya sastra. Yan
sampun wayah wastu sida dados kereb, maka pangayom jagat.
Iraga para yoana sareng sami, punika anggen pratiwimba, mangda sida
plapan, sampunang obah malajah mauruk sastra,ngulati kaweruhan. Maka
cutet, masekolah mangda ngantos molihang ijasah, tan bina sakadi panah
pasupati paicvan Ida Bhatara Siwa, kaweruhane punika kaanggen nyanggra
uripe wekasan, mangda urip tan nemu kasengsaran, maka pabuat jadma luih
guna.
Jadma luih guna inggih punika jadma sane satata mingsinggihang pakerti leluhur, mapiranti antuk swadharmaning bela Negara.
Yan punika sampun sida katelebang, majanten sampun mupu tetujon
pemerintahe. Duaning maka unteng tetujon pemerintahe tan lian wantah
mautsaha nincapang kaonengan para janane mangda seneng ngawacen. Yan
sampun seneng ngawacen sinah sida nincapang kaweruhang, sane dahat
mawiguna rikala ngempu uripe kapungkur wekas.
Ida dane sarengsami sane kusumayang titiang
Wantah asapunika mungguing atur dharma wacanan titiang, mogi-mogi
wenten pikenoh ipun. Tios ring punika, titiang tan lali ngalungsur agung
rena pangampura, manawi wenten kirang-kirang ipun. Maka pamuput atur,
titian ngaturang parama santhi
Om Santih Santih Santih Om
Tidak ada komentar:
Posting Komentar