PENGENALAN
Sebelum anda menulis sebuah skrip drama, anda tentulah
terlebih dahulu perlu mengetahui apakah itu drama. Anda tentu
pernah menonton drama pentas atau lebih dikenali sebagai teater. Apakah yang
dimaksudkan dengan drama dan apakah yang membezakannya daripada teater.
Apakah menulis skrip drama itu berbeza daripada menulis novel dan apakah yang
membezakan skrip drama pentas daripada drama televisyen?
APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN
DRAMA?
Drama berasal daripada perkataan “dran” (Greek) yang
bermaksud melakukan atau melakonkan. Drama ialah aksi mimetic (peniruan),
iaitu aksi yang meniru atau mewakilkan perlakuan manusia. Menurut
Aristotle, drama ialah peniruan kehidupan, sebuah cermin budaya dan suatu
bayangan kebenaran. Dalam buku The American College Dictionary, drama
didefinisikan sebagai karangan prosa dan puisi yang menyajikan dialog,
pantomin atau cereka yang mengandungi konflik untuk dipentaskan. Mengikut
Oxford Dictionary, drama sebagai komposisi prosa boleh disesuaikan untuk
diaksikan di atas pentas yang ceritanya disampaikan melalui dialog dan aksi,
dan dipersembahkan dengan bantuan gerak, kostum dan latar hiasan
seperti kehidupan yang sebenar. Bagi Aristotle, plot merupakan
penggerak utama sesebuah drama dan drama harus dibina daripada tiga kesatuan,
iaitu aksi, tempat dan masa. Elemen-elemen inilah yang menyebabkan drama
ialah sebahagian daripada cabang sastera. Selain elemen sastera,
drama juga merangkumi elemen-elemen seni yang lain seperti lakon, seni muzik,
seni bina, seni busana dan seni tari.
Drama bukan hanya untuk dibaca , tetapi untuk dilakonkan
di atas pentas, dengan penghayatannya berbeza antara dibaca dengan
pementasannya. Di sinilah letaknya perbezaan maksud antara drama dengan teater.
Sebuah drama ialah naskhah skrip yang boleh dibaca secara individu tanpa
memerlukan ruang, pelakon atau bantuan seni yang lain. Apabila skrip drama
itu dilakonkan di atas ruang pentas dengan gabungan pelbagai seni yang lain
dan ditonton pula oleh khalayak secara kolektif, maka ia dinamakan teater.
SKRIP DRAMA
Sebuah skrip drama berbeza daripada novel dan cerpen atau
puisi. Bagi novel dan cerpen, pembaca akan dijelaskan secara terperinci
tentang sesuatu situasi dan latar bagi sesuatu peristiwa yang berlaku melalui
penerangan pengarang, manakala dalam sesebuah naskhah drama, seseorang
pembaca hanya akan diberikan gambaran umum (deskripsi) tentang sesuatu
situasi, latar atau tempat, dan dialoglah yang akan menyampaikan mesej dan
pemikiran pengarang. Hal inilah yang membezakan drama daripada karya sastera
yang lain. Sememangnya sifat sesebuah naskhah drama digerakkan oleh dialog.
Pemikiran atau gagasan pengarang disampaikan melalui dialog pelakon
(watak-watak) yang berinteraksi dalam sesebuah drama. Sebuah naskhah drama
yang baik akan dapat memberikan gambaran jelas tentang pemikiran pengarang
melalui unsur-unsur dramatik dalam dialog yang dihasilkan. Unsur dramatik
bermaksud diksi atau ungkapan yang boleh membangunkan konflik dalam drama
seperti dialog yang menimbulkan perasaan marah, gembira, lucu, dan
seumpamanya. Sebuah drama yang baik juga harus mempunyai unsur suspens,
ketegangan dan seharusnya mampu membina rasa ingin tahu pembaca atau
penonton.
STAIL DAN PERWATAKAN
Drama merupakan karya seni yang mempunyai sifat sosial
yang paling luas. Drama bersifat kerja berkumpulan kerana gabungan pekerja
seni yang lain dan juga kerana reaksi penonton yang bersifat langsung (hal
ini tentu berbeza daripada reaksi penonton yang menonton filem atau
televisyen). Skrip drama yang menjadi sebahagian daripada cabang sastera
bersifat “tetap” dan kekal secara keseluruhan, tetapi setiap kali naskhah
drama itu dipersembahkan (dilakonkan) di atas pentas, produksi teks (skrip)
akan berlaku perbezaan. Hal ini demikian kerana pelakon akan memberikan
reaksi yang berbeza kepada penonton yang berbeza dan juga kesan daripada mood
pelakon yang berbeza dalam setiap persembahan. Gabungan antara nilai yang
tetap dan berubah inilah menjadi kelebihan sesebuah teater yang membezakannya
daripada drama yang dirakamkan secara mekanikal, iaitu filem, drama
radio dan drama televisyen.
CIRI-CIRI DRAMA
Pada umumnya, drama mempunyai ciri-ciri yang berikut:
STRUKTUR DRAMA
Pada dasarnya sesebuah drama mempunyai struktur tiga
bahagian babakan (three act structure). Sejak drama tragedi Greek, drama
Elizabeth (Inggeris) hingga drama moden dan lakon layar filem, kesemua
struktur skripnya dipecahkan kepada tiga bahagian. Perbandingannya adalah
seperti kehidupan manusia yang terbahagi semasa dilahirkan, dewasa dan akhir
hayatnya.
Sebelum memulakan sebarang bentuk tulisan, kita perlu mempunyai asas yang kukuh. Hal ini demikian kerana asas yang teguh akan mendukung struktur, konsep dan visi sesebuah drama. Ia akan menghasilkan satu rangka kerja atau karya yang kukuh yang tidak mudah pecah. Tanpa asas yang kukuh akan hanya menghasilkan kekecewaan, kebuntuan atau yang sering dikatakan sebagai “writers block”. Kebuntuan lahir disebabkan tidak adanya perancangan. Tanpa perancangan, ia menyukarkan penulis mencari arah atau jalan yang betul dalam menghasilkan cerita.
Tiga elemen yang cukup penting yang perlu diberikan
tumpuan oleh penulis sebelum memulakan penulisan skripnya ialah:
· Fokus
· Logik
· Perwatakan.
Fokus
Untuk sebuah cerita sentiasa dalam kesatuan, watak-watak
dan cara mereka berfungsi memerlukan fokus atau tumpuan. Ia tidak ada
bezanya sama ada jalan cerita kita berbentuk linear, non-linear (spiral) atau
selari. Sentiasa memberikan tumpuan yang kukuh akan menjadikan proses
penulisan kita mudah dan lancar. Fokus memerlukan beberapa pertimbangan. Yang
utama adalah dengan mengetahui watak-watak (siapa mereka?), latar,
sifat dan perkembangan mereka. Fokus juga memerlukan perwatakan dan cerita
secara keseluruhan mempunyai matlamat yang jelas pada akhirnya.
Logik
Apabila kita menghasilkan cerita dengan segala
perwatakannya, tema dan ruang tempat, kita sebenarnya terlibat dengan
penciptaan. Segala perwatakan, tema dan ruang masa serta tempat mempunyai
peraturannya sendiri sebagaimana sebuah dunia dicipta. Sebab itu penulis
drama sering dikatakan mencipta sebuah dunia. Akan tetapi dunia bagaimanakah
yang dicipta itu? Bagaimanakah kehidupannya? Drama mengangkat atau meniru
realiti (kehidupan), tetapi realiti yang bagaimana? Oleh itu realiti sesebuah
drama perlu dilihat dalam konteks ceritanya, perwatakan dan temanya. Di
sinilah logik drama tersebut diukur.
Watak dan Perwatakan
Sebuah skrip drama yang baik mesti mempunyai watak-watak
yang mampu membawa cerita untuk terus berkembang. Watak-watak inilah yang
menjadi cerita, dan kuasa merekalah yang menghidupkan cerita. Oleh itu watak
ialah elemen terpenting dalam drama. Wataklah yang menggerakkan plot
cerita. Dalam sesebuah drama terdapat watak utama dan watak sampingan.
Selalunya dalam sesebuah drama terdapat satu watak utama, tetapi pada saya
sesebuah drama mempunyai dua watak utama, iaitu watak protagonis (watak
yang menyokong idea penulis) dan watak antogonis (watak yang menentang idea
penulis). Pertentangan idea ini akan menimbulkan konflik dan pertentangan
konflik inilah yang membentuk struktur konflik dramatik yang menarik. Watak
sampingan ialah watak-watak yang lain yang menyokong protagonis ataupun
antogonis atau watak-watak yang melengkapkan cerita.
ELEMEN DRAMA
Elemen drama yang perlu diketahui oleh bakal penulis skrip
ialah:
Tema/Pemikiran
Tema ialah idea atau persoalan pokok yang dapat dirumuskan
daripada keseluruhan inti pati cerita. Persoalan pokok ini merupakan gagasan
yang ingin disampaikan oleh penulis dalam skripnya. Pemikiran ini
disampaikan melalui dialog dan aksi watak-wataknya. Pembaca naskhah atau
penonton drama yang sensitif akan dapat menangkap idea atau persoalan pokok
ini selepas selesai membaca skrip atau menonton teater. Malah,
selalunya mereka bukan sahaja dapat menangkap idea atau tema drama tersebut,
tetapi juga mereka akan dapat menjaring maksud lain atau lapisan maksud yang
lain yang terkandung dalam drama tersebut. Pemikiran yang tersembunyi yang
hanya dapat ditafsir oleh pembaca atau penonton yang mahu berfikir atau
memahami perlambangan yang digunakan atau unsur cerita yang disampaikan oleh
penulis dinamakan sebagai sub-teks.
Plot
Plot sangat penting dalam pembinaan struktur drama. Plot adalah
struktur drama yang dibina melalui dialog dan aksi setiap watak. Dialog
terbina melalui kata-kata atau bahasa. Melalui dialog inilah konflik dan
perkembangan cerita berlaku. Seperti yang dijelaskan sebelum ini, konflik
memainkan peranan yang cukup penting dalam membangunkan struktur sebuah
drama. Bertolak daripada konflik dan ketegangan inilah sesuatu peristiwa
digerakkan dan dilanjutkan perkembangannya hingga kepada peleraiannya atau
kesimpulan cerita. Plot bukan cerita atau naratif. Mengikut E.M. Forster
cerita ialah huraian tentang peristiwa yang disusun mengikut urutan waktu.
Plot ialah jalan cerita yang memberikan maklumat cerita. Ia dibina oleh watak
dan apa yang berlaku melalui kesan sebab dan akibat dalam ruang dan waktu.
Penulis perlu memahami bahawa dalam sesebuah persembahan teater, usaha menarik perhatian penonton dan menahan perhatian mereka selama mungkin ialah tugas yang cukup penting. Sebuah plot mesti berupaya menarik perhatian dan mencipta suspens dan di sinilah kesemua binaan dramatik memberi tumpuan. Harapan atau jangkaan penonton atau pembaca mesti dibina (tetapi hanya diselesaikan pada babak adegan terakhir), aksi (adegan) mesti kelihatan hampir mencapai objektifnya tetapi ia perlu tidak tercapai sehinggalah di akhir adegan, dan yang paling penting sebuah plot mesti mempunyai kepelbagaian (variasi) rentak dan tempo. Sebuah plot yang monotonos akan hanya menghilangkan minat penonton dan akhirnya kelihatan hambar dan mendatar. Terdapat beberapa bentuk suspens atau ketegangan yang boleh dicipta dalam sesebuah skrip. Soalan-soalan asas ini boleh menjadi contoh ketika hendak memulakan tulisan skrip anda, “Apa yang akan berlaku selepas ini?”, atau yang sama maksudnya, “Saya tahu apa yang akan berlaku, tetapi bagaimana ia akan berlaku?” Atau, “Saya tahu apa yang akan berlaku dan saya tahu bagaimana ia akan berlaku, tetapi bagaimanakah watak X memberi reaksi atau bertindak balas kepadanya?” Soalan-soalan asas ini wajar berlaku di awal bahagian skruktur dramatik skrip anda supaya pembaca atau penonton anda dapat terus bersedia kepada elemen utama suspens dalam drama anda. Seseorang mungkin mengatakan tema utama sesuatu drama itu mesti jelas. Bagaimanapun dalam sebuah skruktur skrip drama yang baik, ia terletak pada persoalan. Contohnya, siapakah yang melakukan pembunuhan itu, lelaki manakah yang akhirnya berjaya memiliki gadis itu, atau bagaimana bila sesorang suami mengetahui yang isterinya berlaku curang dan memiliki kekasih lain? Apabila penonton atau pembaca telah mengetahui tema dan persoalan dan objektif aksinya, maka jangkaan mereka akan tertumpu kepada titik akhir drama tersebut (penyelesaian) dan tahu ke mana tumpuan drama tersebut akan bergerak. Perhatian penonton tertumpu ke arah yang betul. Bagaimanapun perlu juga diketahui, tumpuan perhatian penonton selalunya adalah pendek. Satu elemen suspens utama tidak mencukupi untuk terus mengikat perhatian penonton. Oleh itu, sebuah struktur skrip drama memerlukan suspens sampingan. Jadi suspens sampingan ini akan mendukung elemen suspens yang utama. Suspens sampingan ini diperlukan pada setiap adegan atau bahagian drama, yang akhirnya bergabung dengan keseluruhan momentum struktur drama tersebut. Dalam pembentukan plot, setiap watak bergerak dalam kerangka sebab dan akibat. Sesuatu peristiwa berlaku disebabkan oleh sesuatu alasan yang kukuh dan ia akan menghasilkan sesuatu akibat yang wajar. Ia merupakan hukum yang mempunyai logikanya yang tersendiri. Oleh itu, seseorang penulis perlu memastikan tindakan sesuatu watak itu wajar mengikut latar watak, tempat dan waktu, dan peristiwanya dan akibat yang berlaku itu adalah munasabah.
Latar
Elemen tempat, masa atau zaman serta masyarakat yang
diceritakan selalunya dijelaskan melalui latar. Latar dalam drama
penting dijelaskan, tetapi perincian latar dalam drama adalah terhad. Ia
hanya perlu untuk tujuan pementasan untuk menjelaskan tentang tempat dan
masa, cukup untuk memberikan panduan kepada pembaca atau penonton. Berbanding
dengan filem atau televisyen, drama pentas menghadapi kekangan dalam menukar
set atau prop yang kerap dari satu babak ke satu babak yang lain.
Babak
Bahagian dalam drama yang menjelaskan peristiwa yang
berlaku dalam sesuatu latar tempat dan masa disebut babak. Pertukaran latar
tempat dan masa membawa perubahan babak.
Adegan
Adegan merupakan pecahan dalam sesuatu babak yang
menjelaskan sesuatu peristiwa yang berlaku dalam sesuatu latar tempat tetapi
pada masa yang berbeza.
Bahasa
Asas sebuah drama ialah perkataan atau dialog. Drama
terbina oleh dialog dan aksi. Oleh itu, bahasa yang menjadi asas
perkataan adalah elemen yang cukup penting bagi sesebuah drama. Daripada
bahasa yang dituturkan oleh pelakon itu, pemikiran dan gagasan pengarang
disampaikan. Sesebuah drama yang baik akan menggunakan bahasa yang ringkas,
padat dan mudah difahami supaya berkesan kepada penonton. Gaya bahasa atau
dialog yang meleret dan sukar difahami akan menyebabkan pembaca dan penonton
bosan dan akhirnya hilang tumpuan. Gaya bahasa yang baik dalam sesebuah drama
akan memberikan latar zaman, masyarakat dan tempat. Justeru itu, dialek
sesuatu daerah boleh digunakan oleh sesuatu watak untuk menghidupkan lagi
perwatakannya, tetapi pastikan yang pembaca dan penonton dapat memahami
dialek tersebut. Kekuatan sesuatu watak itu terpancar daripada kualiti dialog
yang diucapkannya. Watak yang gagal mengucapkan dialog kuat, humor dan
menarik akan sukar menarik perhatian penonton. Oleh itu, pemilihan
diksi, ayat atau unsur bahasa penting dalam mengekalkan keinginan pembaca dan
penonton sesebuah drama.
Ekonomi, emosi dan keseimbangan
Secara keseluruhannya struktur sesebuah drama bergantung
kepada keseimbangan dalam semua elemen. Setiap suatu elemen tersebut mestilah
memberikan sumbangan dalam membentuk corak dan pola sesebuah drama itu.
Setiap suatu elemen itu sentiasa berkaitan dan bergantungan antara satu sama
lain. Satu aspek yang mesti juga diberi perhatian oleh penulis skrip ialah
faktor ekenomi. Hai ini demikian kerana drama ialah satu bentuk
komunikasi yang elemen masa memainkan peranan yang penting. Oleh
itu, faktor masa perlu diberikan perhatian. Selain itu, drama juga
merangkumi aspek emosi. Hai ini demikian kerana sesebuah drama itu
dihasilkan untuk manusia dan emosi memainkan peranan penting dalam soal
komunikasi kemanusiaan.
Jenis-jenis drama
Pada umumnya terdapat tiga jenis drama yang utama, iaitu:
Format Skrip Drama Pentas
Skrip drama pentas mempunyai formatnya yang sendiri. Anda
wajar mengikut format yang standard apabila menulis skrip supaya ia mudah
dibaca, difahami oleh pengarah drama dan yang penting ia menunjukkan yang
anda memahami genre sastera yang anda tulis. Dalam format penulisan skrip,
anda perlu memuatkan perkara-perkara yang berikut:
12. DERETAN KEDAI/ SINGAPURA/MALAM
Wahab masuk ke kawasan itu. Seketika dia berdiri di
jalanan yang diterangi oleh lampu elektrik yang muram. Kelihatan Inah mengekorinya.
Seketika dia memerhatikan kelakuan wahab. Dari jauh kedengaran muzik mengalun
dari antara beberapa buah rumah yang masih diterangi oleh lampu. Wahab
bersiul-siul kecil dan mendendangkan lagu keroncong “Kemayuran”.
WAHAB (Menyanyi)
Kiri jalan, kanan pun jalan Nona manis endung disayang Lateralala lala lala…. Di tengah-tengah pohon mengkudu Kirim jangan Pesan pun jangan Sama-sama Menanggung rindu. Ketika ini Inah ikut sama menyanyi INAH & WAHAB Kirim jangan Pesan pun jangan Sama-sama Menanggung rindu… Inah tepuk tangan. Wahab terkejut Inah di sisinya.
Penutup
Setelah anda membaca tulisan ini, diharapkan anda mendapat
sedikit pengetahuan tentang kaedah-kaedah penulisan skrip drama pentas. Ia
mungkin belum cukup untuk menjadikan anda penulis skrip yang baik kerana
penulis skrip drama pentas yang baik menuntut kerja-kerja pemerhatian
masyarakat , banyak membaca naskhah skrip drama yang baik dan perlu juga
banyak menonton teater. Bagaimanapun ia sudah cukup untuk menggerakkan anda
memulakan suatu penulisan skrip.
|
OM SWASTIASTU RAHAJENG RAUH RING BLOGS TITIANG, GARGITA DAHAT RAHASAYANG TITIANG YENING IRAGA SIDA SARENG-SARENG URATI LAN URATI RING SEKANCAN BASA LAN SASTRA, TITIANG NGANGGE MURDA BLOG PUNIKI "KUSUMA BUANA SASTRA<DUANING KRANA PEKIBEH UTAWI SEDAGING SASTRANE MAUTAMA PRASIDHA JAGI NYUJUR KASUKERTAN JAGAT UTAWI BUANA" MOGHI-MOGHI PUNIKI PRASIDA NGWANTU PARA BLOGER SINAMIAN PINAKA IMBA UTAWI SESULUH NGAMARGIANG SWADARMA. OM SANTI SANTI SANTI OM
OM AWIGNAMASTU NAMO SIDDHAM OM SUASTIASTU
11/28/2011
BIMBINGAN BERKARYA - MENULIS SKRIP DRAMA
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar